ارتودنسی چند جلسه طول میکشد؟

ارتودنسی چند جلسه طول میکشد؟ عوامل موثر در افزایش جلسات

هنگامی که صحبت از درمان ارتودنسی به میان می آید، یکی از رایج ترین سوالاتی که می شنویم این است که درمان ارتودنسی چند جلسه طول میکشد؟ پاسخ به این سوال به عوامل متعددی، از جمله نوع نامرتبی دندان و شرایط بیمار بستگی دارد. از عوامل مهم دیگر می توان به نوع ارتودنسی اشاره کرد. ارتودنسی های فلزی سنتی، ارتودنسی های سرامیکی یا ارتودنسی های نامرئی یعنی اینویزیلاین و ارتودنسی های لینگوال مخفی، زمان های متفاوتی برای آماده شدن نیاز دارند. ما در اینجا یک جدول زمانی از روند تهیه و آماده سازی ارتودنسی آماده کرده ایم تا شما درک بهتری از زمان و طول درمان خود برای داشتن یک لبخند زیبا داشته باشید.  

مرحله 1: مشاوره خود را رزرو کنید

شروع درمان با استفاده از ارتودنسی با مشاوره اولیه توسط متخصص ارتودنسی آغاز می شود. در جلسه مشاوره، متخصص ارتودنسی دندان های شما را معاینه می‌کند که شامل معاینه فیزیکی و عکس‌برداری با اشعه ایکس است. در برخی موارد ممکن است نیاز باشد دندانپزشک از دندان قالب سه بعدی بگیرد و نوع درمان مناسب برای دندان شما را بررسی کند. این ارزیابی ها و جلسه مشاوره معمولا برای تعیین اینکه آیا شما کاندید مناسبی برای استفاده از ارتودنسی هستید یا خیر انجام می شود و اگر چنین است چه نوع ارتودنسیی برای شما مناسب تر است. به یاد داشته باشید وقتی صحبت از ارتودنسی به میان می‌آید، طول درمان ممکن است برای همه یکسان نباشد. جلسه مشاوره تقریبا یک ساعت طول می کشد و بیمار برنامه و جدول زمانی مربوط به روند درمان خود را دریافت می کند.

مرحله 2: گزینه های موجود در انتخاب ارتودنسی  و ملاحظات

پس از ارزیابی دندان ها در جلسه مشاوره، متخصص ارتودنسی نوع بریسی که با نیازهای دندانی شما مطابقت دارد (فلز، سرامیک، اینویزیلاین، لینگوال مخفی یا SureSmile) را توصیه می کند. بر اساس توصیه های متخصص ارتودنسی، انتخاب نوع ارتودنسی مورد نظر شما به عهده شما است. هر یک از بریس های ارتودنسی دارای مزایا و معایب خاص خود هستند:

  • براکت های فلزی سنتی: این براکت ها و سیم های کلاسیک از جنس استیل بوده که اکثر مردم با آن ها آشنا هستند. این ارتودنسی ها بسیار موثر و مقرون به صرفه می باشند اما در عین حال قابل مشاهده ترین نوع ارتودنسی نیز به شمار می روند.
  • ارتودنسی‌های سرامیکی: این ارتودنسی‌ها مانند ارتودنسی‌های فلزی عمل می‌کنند اما از براکت‌های شفاف یا همرنگ دندان تشکیل شده‌اند که باعث می‌شوند کمتر به چشم بیایند. این گزینه برای افرادی که در مورد لبخند خود حساس هستند، عالی است.
  • ارتودنسی های لینگوال: این نوع ارتودنسی ها که به عنوان ارتودنسی نامرئی نیز شهرت دارند، به جای جلوی دندان ها، به پشت دندان ها (سمت زبان) متصل می‌شوند. این نوع قرار گیری ارتودنسی باعث می‌شود ارتودنسی‌ها تقریبا از روبرو نامرئی باشند و برای کسانی مناسب است که می‌خواهند بدون جلب توجه، به لبخندی زیبا دست پیدا کنند.
  • اینویزیلاین: این نوع ارتودنسی از ترازهای شفاف و قابل جابجایی تشکیل شده که به جای ارتودنسی ثابت استفاده می‌شود. این ترازها مانند ارتودنسی سنتی عمل کرده و دندان ها را به تدریج جابجا می‌کنند اما به دلیل قابلیت جابجایی، نیاز به استفاده مداوم دارند.
این مطلب را از دست ندهید!
تفاوت دندانپزشک و متخصص ارتودنسی(ارتودنتیست) چیست؟

پس از مشاوره اولیه، ارتودنتیست با استفاده از اطلاعات بدست آمده، ارتودنسی مخصوص شما را طراحی کرده و می‌سازد. این فرایند معمولا 6 تا 8 هفته به طول می‌انجامد و پس از آن، در یک جلسه جداگانه ارتودنسی بر روی دندان های شما نصب می‌شود.

مدت زمان ارتودنسی بر اساس نوع ارتودنسی

مرحله 3: نصب ارتودنسی

نصب ارتودنسی‌های شما معمولا حدود یک ساعت طول می‌کشد. البته برای ارتودنسی‌های زبانی که پشت دندان ها قرار می‌گیرند، زمان بیشتری نیاز است. در این مرحله، متخصص ارتودنسی ارتودنسی‌ها را روی دندان هایتان می‌چسباند و در مورد مراقبت‌های بعد از نصب، از جمله بهداشت دهان و دندان، تغذیه و نحوه محافظت از ارتودنسی، به شما توضیحات لازم را ارائه می‌دهد.

مرحله 4: تنظیمات دوره ای ارتودنسی

بعد از نصب ارتودنسی، سفری طولانی‌تر برای رسیدن به لبخند دلخواه در پیش دارید. در این مسیر، هر 6 تا 8 هفته یک‌بار باید برای تنظیم ارتودنسی‌ها به مطب ارتودنتیست مراجعه کنید. در این جلسات، ارتودنتیست وضعیت دندان های شما را بررسی کرده و با انجام تنظیمات لازم، فرآیند حرکت دندان ها را به سمت موقعیت دلخواه هدایت می‌کند. معمولا بیماران با ارتودنسی‌های ثابت (فلزی یا سرامیکی) به تنظیمات بیشتری نیاز دارند. هر جلسه تنظیم حدود نیم ساعت طول می‌کشد. 

مرحله 5: مدت زمان استفاده از ارتودنسی چقدر است؟

مدت زمان درمان با ارتودنسی به نوع مشکل دندان بستگی دارد. برای اصلاح شلوغی و فاصله‌های کوچک، معمولا 12 تا 18 ماه زمان نیاز است اما برای مشکلاتی مانند اوربایت و آندربایت، به طور متوسط 18 تا 24 ماه زمان لازم است. در موارد بسیار پیچیده، ممکن است تا سه سال یا بیشتر طول بکشد تا دندان ها به موقعیت صحیح خود برسند. به یاد داشته باشید که این‌ طول درمان ها فقط برآوردهای تقریبی هستند و مدت زمان دقیق درمان برای هر فرد متفاوت است. پیروی از دستورالعمل های ارتودنتیست و داشتن یک روتین موثر بهداشت دهان و دندان نیز می تواند به طور قابل توجهی بر طول مدت درمان شما تاثیر بگذارد.

 مرحله 6: برداشتن ارتودنسی

یکی از هیجان انگیزترین مراحل درمان، برداشتن ارتودنسی‌ها است. این فرآیند حدود 15 دقیقه طول می‌کشد و کاملا بدون درد است. پس از برداشتن ارتودنسی‌ها، ممکن است ارتودنتیست برای حفظ نتیجه درمان، یک نگهدارنده برای شما نصب کند. استفاده منظم از نگهدارنده و مراجعه به ارتودنتیست برای معاینات دوره‌ای، به شما کمک می‌کند تا لبخند زیبای خود را برای همیشه حفظ کنید، اما بسیار مهم است که استفاده از نگهدارنده را همانطور که تجویز شده است انجام دهید، زیرا ممکن است دندان های شما به موقعیت اولیه خود برگردند.

این مطلب را از دست ندهید!
اقدامات دندانپزشکی قبل از شروع درمان ارتودنسی

زمان درمان ارتودنسی؛ عواملی که بر طول درمان شما تاثیر می گذارد

عواملی که بر تعداد جلسات ارتودنسی تاثیر می گذارد

هیچ راهی برای تعیین دقیق مدت زمان استفاده از ارتودنسی وجود ندارد تا زمانی که متخصص ارتودنسی موقعیت و میزان تراز بودن دندان های شما را ارزیابی کند. دندانپزشک متغیرهای زیادی از جمله وضعیت دندان ها و لثه‌ها، فضای موجود در دهان و فاصله‌ای که دندان ها برای حرکت نیاز دارند را در نظر می‌گیرد. سپس برنامه درمانی شما را که شامل تخمینی از طول مدت درمان می شود، تهیه می کند. میانگین مدت زمانی که بیماران از ارتودنسی استفاده می کنند یک تا دو سال است. با این حال، همه چیز به  نوع مال اکلوژن بیمار بستگی دارد که تعیین کننده مدت زمان ماندن ارتودنسی ها در دهان است. این زمان در برخی موارد تا سه سال یا بیشتر و گاهی کمتر از یک سال طول می کشد.

لبخند فعلی شما

میزان اصلاح یا ترمیمی که دندان ها و استخوان های فک شما نیاز دارند به بهترین وجه میزان زمان لازم برای درمان را پیش بینی می کند. اصلاح دندان ها یا نیش هایی که به شدت نامرتب هستند نسبت به دندان هایی که نیاز به ترمیم جزئی دارند، به زمان بیشتری نیاز دارند. همچنین، اگر فضای کافی برای حرکت دندان ها وجود نداشته باشد، مدت زمان درمان افزایش می‌یابد. هرچه دندان ها نیاز به مسافت کمتری برای حرکت و قرار گیری در موقعیت صحیح داشته باشند و فضای بیشتری در دهان وجود داشته باشد، درمان سریع‌تر انجام می‌شود.

سن شما

سن شما یکی از معیار های تاثیر گذار در تعیین طول درمان با ارتودنسی می باشد. هر چه سن شما بیشتر باشد، مدت زمان استفاده از ارتودنسی افزایش می یابد. این به این دلیل است که استخوان‌ها و بافت‌های کودکان هنوز در حال رشد هستند. و نسبت به نوجوانان یا بزرگسالان زمان کمتری برای سازگاری با تغییرات نیاز دارند. با این حال، فرآیند مکانیکی مورد استفاده برای حرکت دندان ها در کودکان و بزرگسالان یکسان است، بنابراین تفاوت های زمانی در روند درمان نسبتا جزئی خواهد بود.

نوع ارتودنسی هایی که انتخاب می کنید

نوع ارتودنسی هایی که برای درمان ارتودنسی خود انتخاب می کنید نیز ممکن است بر سرعت درمان تاثیر بگذارد. براکت‌های فلزی معمولا سریع ترین و کارآمدترین نوع درمان برای مرتب کردن دندان های به هم ریخته است. با این حال، برخی از بیماران ترجیح می دهند روند درمان آنها طولانی تر باشد اما از ارتودنسی هایی استفاده کنند که کمتر قابل دید هستند مانند ارتودنسی های سرامیکی یا اینویزیلاین.

این مطلب را از دست ندهید!
ارتودنسی دیمون - جدیدترین روش ارتودنسی

بهداشت و سلامت دندان شما

ارتودنتیست برای هر بیمار، دستورالعمل‌های خاصی برای مراقبت از دندان ها در طول درمان ارائه می‌دهد. رعایت این دستورالعمل‌ها بسیار مهم است، زیرا التهاب لثه، پوسیدگی دندان یا آسیب به ارتودنسی‌ها ناشی از خوردن غذاهای سفت می‌تواند باعث طولانی شدن طول درمان و حتی ایجاد مشکلات جدی‌تر شود. برای داشتن یک درمان موفقیت‌آمیز، باید به بهداشت دهان و دندان خود توجه ویژه داشته باشید و از خوردن غذاهای سفت و چسبنده خودداری کنید.

داروهایی که مصرف می کنید

طبق گفته NIH، بسیاری از داروها می توانند بر سرعت حرکت دندان تاثیر بگذارند. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن، استامینوفن و آسپرین همگی در صورت استفاده مکرر سرعت حرکت دندان را کاهش می دهند. و در مورد داروهایی مثل فلوراید، استروژن، کورتیکواستروئیدها و سرکوب کننده های ایمنی نیز صادق است. از طرفی داروهایی مانند هورمون تیروئید و ویتامین D سرعت حرکت دندان ها و قرار گیری آنها در موقعیت صحیح را افزایش می دهند. بنابراین هیچ دارویی را بدون مشورت با پزشک شروع یا قطع نکنید.

فاصله بین قرارهای ویزیت ارتودنسی چقدر باید باشد؟

فاصله بین هر بار مراجعه به ارتودنتیست معمولا بین 4 تا 8 هفته است. اما برای بیمارانی که مشکل پیچیده‌تری دارند یا در ابتدای درمان هستند، ممکن است هر 4 هفته یکبار نیاز به ویزیت داشته باشند. متخصص ارتودنسی با توجه به وضعیت هر بیمار، بهترین برنامه درمانی را تعیین می‌کند.

طول مرحله اول درمان ارتودنسی چقدر است؟

چند ماه اول درمان ارتودنسی، مرحله تراز اولیه نامیده می‌شود. در این مرحله، ارتودنتیست با استفاده از براکت‌ها و سیم‌ها، دندان ها را به تدریج به موقعیت دلخواه هدایت می‌کند. مدت زمان این مرحله به پیچیدگی مشکل و پاسخ بدن هر فرد به درمان بستگی دارد.

سوالات متداول

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید:
اشتراک گذاری :

قسمت دیدگاه بسته شده است.

Call Now Buttonتماس تلفنی