دندان های کوسه ای در کودکان چیست؟

دندان های کوسه ای در کودکان چیست؟

به عنوان یک والدین، ممکن است کمی نگران شوید وقتی دندان‌های دائمی فرزندتان شروع به روییدن پشت دندان‌های شیری او می‌کنند و یک ردیف مضاعف و ترسناک – شبیه به یک کوسه! – به وجود می آورند. این وضعیت که در زبان طنز “دندان های کوسه‌ ای” نامیده می‌شود، در کودکان بسیار رایج است. اما آیا باید نگران باشید؟ متخصصان برجسته بهداشت دهان و دندان می‌گویند که دندان های کوسه‌ ای زمانی رخ می‌دهد که دندان‌های دائمی قبل از افتادن دندان‌های شیری شروع به روییدن می‌کنند.

بنابراین، اگر در تهران و مناطق اطراف آن ساکنید و نگران دندان های کوسه ای کودکان خود هستید، در جای درستی قرار دارید. در این پست، ما به بررسی علل، علائم و درمان‌های احتمالی دندان‌های کوسه‌ای در کودکان خواهیم پرداخت، تا شما بتوانید تصمیمات آگاهانه‌ای درباره سلامت دهان و دندان فرزندتان بگیرید.

دندان های کوسه ای چیست؟

دندان های کوسه ای، که در پزشکی به عنوان مزیودنس شناخته می‌شوند، به وجود دندان‌های اضافی اشاره دارند که پشت یا بین دندان‌های اولیه (شیری) درمی‌آیند. این دندان‌های اضافه می‌توانند مشکلات مختلفی ایجاد کنند، از جمله:

1. ناراحتی یا درد:

این ردیف دوتایی از دندان‌ها به دلیل وارد کردن فشار به دندان‌ها و لثه‌های اطراف باعث ناراحتی یا درد می شود.

2. دندان‌های دائمی نهفته:

دندان های کوسه ای می‌توانند مسیر رویش دندان‌های دائمی را مسدود کرده و منجر به نهفتگی و مشکلات ارتودنسی بالقوه، از جمله دندان‌های نامرتب یا فشرده شوند.

3. افزایش خطر پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه:

دندان‌های اضافی می‌توانند رعایت بهداشت دهان و دندان را دشوارتر کنند و احتمال ابتلا به پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه را افزایش دهند.

دلایل دندان های کوسه ای در کودکان
دلایل دندان های کوسه ای در کودکان چیست؟

چرا دندان های کوسه ای رخ می‌دهند؟

دلایل متعددی برای نمود دندان های کوسه ای در کودکان وجود دارد. این دلایل موارد زیر را شامل می شود.

  • تراکم زیاد در فک: زمانی که فضای کافی در دهان کودک برای ردیف شدن تمامی دندان‌ها وجود ندارد، دندان‌های دائمی پشت دندان‌های شیری رشد می کنند.
  • رویش زاویه‌دار یا زودرس: گاهی اوقات، دندان دائمی کودک قبل از افتادن دندان شیری و به صورت زاویه دار روییده می‌شود. این ممکن است زمانی که دندان دائمی ریشه‌های دندان شیری را برای ایجاد فضا از بین نبرده باشد، رخ می دهد. در این صورت، دندان دائمی می‌تواند پشت یا کنار دندان شیری روییده و ظاهر مشابه “دندان‌ های کوسه‌” ایجاد کند.
  • ژنتیک: ژنتیک ممکن است در ظاهر شدن دندان های کوسه ای در کودکان نقش داشته باشد.
  • مکیدن انگشت شست یا عادات دیگر: عادت‌هایی مانند مکیدن طولانی مدت انگشت شست ممکن است بر توسعه دندان‌های کوسه‌ای تأثیر بگذارد.
  • موارد نادر یا شرایط خاص: کم‌کاری تیروئید، سندرم داون و دیگر شرایط پزشکی ممکن است منجر به دندان‌های کوسه‌ای در کودکان شود.
این مطلب را از دست ندهید!
ارتودنسی متحرک یا ثابت، کدام برای شما بهتر است؟

علائم و نشانه‌های دندان های کوسه ای

بارزترین علامت دندان های کوسه ای در کودکان وجود یک ردیف دندان اضافی در جلوی دهان است. با این حال، ممکن است علائم دیگری نیز وجود داشته باشد، از جمله:

  • ردیف دوتایی از دندان‌ها
  • احتمال ناراحتی یا درد در لثه‌ها یا دندان‌ها
  • مشکل در رویش طبیعی دندان‌های دائمی

چقدر دندان کوسه‌ای در کودکان رایج است؟

شیوع دقیق دندان کوسه‌ای در کودکان مشخص نیست، اما آمارها نشان می‌دهند که این اتفاق در 3٪ از کودکان رخ می‌دهد. این بدان معناست که این اتفاق نسبتاً رایج است و نباید باعث نگرانی شود.

آیا باید نگران باشم اگر دندان دائمی در پشت دندان شیری فرزندم رشد کند؟

با اینکه مشاهده دندان‌هایی که پشت دندان‌های دیگر در دهان فرزندتان رشد می‌کنند ممکن است نگران‌کننده و غیرطبیعی باشد، اما این مسئله رایج‌ تر از آن است که فکر می‌کنید. بنابراین زیاد نگران نباشید و به هیچ وجه وحشت نکنید.

در برخی موارد، نمود دندان‌های کوسه ای  ممکن است نگران‌ کننده باشد، بنابراین اگر آنها را در کودکتان مشاهده کردید، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید. اما در اکثر موارد، دندان های کوسه ای به طور طبیعی برطرف می‌شوند.

یکی از سوالاتی که اغلب در اینجا مطرح می شود، این است که “آیا دندان های کوسه ای به جلو حرکت می‌کنند؟”، یا  گاهی اوقات مردم می‌پرسند “آیا مشکلات مربوط به دندان های کوسه ای خود به خود برطرف می‌شوند؟”

پاسخ به این سوال بله است. دندان های کوسه ای ممکن است خود به خود برطرف شوند! با این حال، گاهی اوقات این اتفاق نمی‌افتد و دندان‌های شیری جلویی را به سمت جلو هل نمی‌دهند.

چه زمانی باید نگران دندان کوسه‌ای باشید؟

مواردی وجود دارند که “دندان کوسه‌ای” دلیل خوبی برای مراجعه به دندانپزشک است. این سه مورد را مد نظر قرار دهید: زمان، مکان و ناراحتی.

1. زمان

اگر دندان شیری شل نمی‌شود و به هیچ وجه تکان نمی‌خورد و این وضعیت بیش از دو ماه ادامه دارد، ممکن است وقت آن باشد که یک نوبت معاینه رزرو کنید تا به آن دندان کوچک کمک کنیم. حتی اگر دندان‌های دیگر فرزندتان قبلاً در شل شدن مشکل داشته‌اند، این یکی نیز ممکن است به همین شکل باشد.

2. مکان

آیا دندان های کوسه ای فرزندتان پشت دندان‌های آسیاب در حال رویش هستند؟ این ممکن است باعث مشکلات تراکم شود و اگر فرزندتان هنوز به یک متخصص ارتودنسی مراجعه نکرده، اکنون زمان مناسبی برای اینکار است. با دندانپزشک خود در مورد احتمال الزام انجام ارتودنسی صحبت کنید.

این مطلب را از دست ندهید!
دندان نهفته چیست؟علائم، تشخیص و درمان

3. ناراحتی

اگر دندان کوسه‌ای باعث درد یا ناراحتی فرزندتان، فراتر از “درد هنگام شل شدن دندان”، می‌شود؛ بهتر است با ما تماس بگیرید. ما می توانیم به شما در مورد غذاهایی که اغلب به شل شدن این دندان کمک می‌کنند (سیب! سیب! سیب!)، داروهای بدون نسخه برای کاهش درد و التهاب، یا تنظیم یک نوبت معاینه برای بررسی تخصصی، مشاوره دهیم. خوشحال می‌شویم که به بیماران خود و مشکلات آنها کمک کنیم.

عوارض احتمالی دندان های کوسه ای

دندان های کوسه ای اگر درمان نشود، می‌توانند منجر به چندین عارضه جدی شوند، از جمله:

1. تاثیر بر تراز بودن دندان ها:

همانطور که قبلاً ذکر شد، این ردیف دوتایی اضافی از دندان‌ها می‌تواند باعث رشد دندان‌های دائمی در جای نادرست شود. این امر منجر به ناهنجاری و نیاز به بریس‌ها یا سایر درمان‌های ارتودنسی می‌شود.

2. خطر پوسیدگی و مشکلات لثه:

تمیز کردن دندان‌های اضافی امری دشوار است، به همین دلیل خطر پوسیدگی و بیماری‌های لثه افزایش می یابد.

3. نگرانی‌های بلند مدت در مورد سلامت دندان:

متخصصان دندانپزشکی کودکان معتقدند که دندان های کوسه ای در کودکان اگر به موقع درمان نشوند، می‌توانند به مشکلات جدی‌تر دندان، مانند از دست دادن همیشگی دندان، منجر شوند.

درمان دندان های کوسه ای در کودکان

چگونه دندان های کوسه ای در کودکان را اصلاح کنیم

بهترین روش درمانی برای دندان های کوسه ای در کودکان به وضعیت خاص هر کودک بستگی دارد. در اینجا دو رویکرد اصلی وجود دارد:

1. صبر کردن:

در برخی موارد، به‌ویژه زمانی که دندان‌های شیری شل و لغزان هستند، ممکن است بهترین راه این باشد که صبر کنید تا به طور طبیعی بیفتند. پس از افتادن دندان‌های شیری، ممکن است دندان‌های دائمی بدون نیاز به مداخله در موقعیت صحیح خود رشد کنند.

2. مداخله حرفه‌ای دندانپزشکی:

دندانپزشک ممکن است در صورتی که دندان‌های شیری سست نباشند، دندان‌های اضافی مشکل ایجاد کرده باشند و یا دندان‌های دائمی گیر کرده باشند، مداخله حرفه‌ای را توصیه کند. این می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کشیدن دندان: در برخی موارد، دندانپزشک ممکن است توصیه کند دندان‌های اضافی برای ایجاد فضای مناسب برای رشد صحیح دندان‌های دائمی کشیده شوند.
  • ارتودنسی: اگر دندان های کوسه ای باعث ناهنجاری شده یا نگرانی در مورد تراکم دندان ها در آینده وجود دارد، دندانپزشک ممکن است ارتودنسی را توصیه کند. یک ارتودنتیست می‌تواند وضعیت را ارزیابی کند و تعیین کند آیا نیاز به بریس‌ها یا سایر درمان‌های ارتودنسی برای دستیابی به تراز صحیح دندان‌ها وجود دارد یا خیر.

مراقبت‌های خانگی در انتظار ویزیت دندانپزشکی

حتی اگر منتظر ویزیت دندانپزشکی برای دندان‌ های کوسه‌ ای کودک‌ تان هستید، کارهایی وجود دارد که می‌توانید در خانه برای ارتقای سلامت دهان و دندان آنها انجام دهید:

1. حفظ روتین ثابت مسواک زدن و نخ دندان کشیدن:

مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن یک بار در روز برای از بین بردن پلاک و باکتری، به خصوص اطراف دندان‌های اضافی، بسیار مهم است. از مسواک نرم و خمیردندان مناسب سن کودک استفاده کنید.

این مطلب را از دست ندهید!
آیا می‌توان با ارتودنسی فوتبال بازی کرد؟

2. تشویق به حرکت ملایم دندان‌های شیری لق:

اگر دندان‌های شیری کمی لق هستند، آن‌ها را با انگشت تمیز به آرامی تکان دهید تا به طور طبیعی بیفتند.

3. نظارت بر هرگونه نشانه ناراحتی:

به رفتار کودک خود توجه کنید و هرگونه ناراحتی یا دردی که ممکن است تجربه کند را مد نظر داشته باشید.

Understanding how to care for your child’s shark teeth and when to seek dental care can ensure your child’s permanent teeth grow into the proper alignment.

sproutpediatricdentistry

اقدامات پیشگیرانه

اگرچه هیچ راه تضمینی برای جلوگیری از دندان های کوسه ای در کودکان وجود ندارد، اما تمرکز بر عادات خوب بهداشت دهان و دندان از سنین پایین می‌تواند به رشد سالم دندان‌ها کمک کند. در اینجا چند نکته ی مهم وجود دارد:

1. ویزیت‌های منظم دندانپزشکی

بردن کودک به دندانپزشک برای معاینه و تمیز کردن منظم دندان‌ها، امکان تشخیص زودهنگام هرگونه مشکلات احتمالی، از جمله دندان‌ های کوسه ای را فراهم می‌کند. آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا (AAPD )توصیه می‌کند که اولین ویزیت دندانپزشکی کودک تا یک سالگی انجام و پس از آن هر شش ماه یکبار تکرار شود.

2. رژیم غذایی سالم:

محدود کردن غذاها و نوشیدنی‌های شیرین، که گاهی منجر به افتادن دیرهنگام دندان و ازدحام دندان‌ها می‌شود، می‌تواند به پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها کمک کند.

3. تشویق عادات خوب بهداشت دهان و دندان:

همانطور که قبلا ذکر شد، ایجاد عادات خوب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از سنین پایین، برای ایجاد پایه و اساس مراقبت از دهان و دندان، ضروری است.

چه زمانی باید با دندانپزشک تماس گرفت؟

این سوال بسیار خوبی است و پاسخ واقعی این است که “هر زمان که نگران سلامت دندان کودکتان هستید”. واقعا! ما خوشحالیم که شما نقش فعالی در مراقبت از دندان‌های فرزندتان دارید و خوشحالیم که به سوالات شما پاسخ می‌دهیم و در صورت لزوم وقت ملاقات تعیین می‌کنیم!

علاوه بر این، برخی از شرایط خاص وجود دارد که تماس با دندانپزشک را ضروری می‌کند:

  • دندان‌های شیری کودک نیفتاده‌اند و کودک بیش از هشت سال دارد.
  • دندان‌های اضافی باعث ناراحتی یا درد می‌شوند.
  • مشکلاتی در خوردن یا صحبت کردن وجود دارد.
  • دندان‌های دائمی گیر کرده یا قادر به رویش نیستند.

اگر نگرانی در مورد سلامت دهان و دندان کودکتان دارید، برای کمک حرفه‌ای، لطفا با متخصصان سلامت دندان کودکان تماس بگیرید.

نتیجه‌گیری نهایی

دندان‌ های کوسه ای، اگرچه در نگاه اول کمی نگران‌کننده هستند، اما در کودکان نسبتا شایع هستند. با درک علل، علائم و گزینه‌های درمانی، می‌توانید تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد سلامت دهان و دندان فرزندتان بگیرید. به یاد داشته باشید، مداخله زودهنگام برای جلوگیری از عوارض احتمالی ضروری است.

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید:
اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید

Call Now Buttonتماس تلفنی